Funcup racing

dragonfly
Site Admin

Funcup racing

Berichtdoor dragonfly » 24 Aug 2015, 21:26

Zoals sommigen hier al weten gaan we met 3 karters eens meedoen aan een funcup wedstrijd. Mezelf, fozzie bear (Dorian Kruger) & Michael Cool. Afgelopen donderdag zijn Dorian en mezelf al eens gaan trainen op Zolder, Michael kon er helaas niet bij zijn.

Ik had vorig jaar al eens met een EVO2 gereden (diesel - manueel) en nu was het tijd om eens een EVO3 te testen (benzine - sequentieel) Eerste stint op zolder was een 2:03 terwijl Dorian al een 1:59 gereden had. Niet goed bezig dus maar het is wat aftasten waar de gripgrens ligt. Tijd om eens wat gas bij te geven en de grens ligt dus vrij ver. Je moet dus echt wel wat agressief rijden om snel te gaan dus tijdens de 2de stint reed ik ook al 1:59 en begon ik al meer vertrouwen te krijgen.

Afbeelding

Maar bij het opschakelen had ik soms problemen dat ik mijn arm niet ver genoeg naar achter kreeg. Toen het te erg werd binnengekomen met de vraag om dat aan te passen, was niet mogelijk en ik moest mijn stoel meer naar achter zetten. Vond ik jammer want zat nu super voor het stuur & de pedalen maar niets aan te doen. Tot Dorian toch eens kijkt en merkt dat die wel zeer los zit en de steun dus inderdaad afgebroken was. Aan de roest te zien was het al even bezig, beter op training dan in de race maar leuk is anders.

Afbeelding

Even opgelapt met een metalen spanriem maar ging gewoon niet meer om zo snelle tijden neer te zetten. En het werd ook erger tot hij volledig afbrak :(

Afbeelding

Met dank aan Dorian om dan maar nog eens te proberen te fixen, ik heb dan 20 minuten kunnen rijden en het ging eigenlijk goed omdat ik de koppeling gebruikte om op te schakelen waardoor die stang minder afzag. Was toen eigenlijk beter gewoon nog even blijven rijden maar voelde me ergens schuldig vermits Dorian zelf nog niet veel gereden had dus binnengekomen om stuur af te geven maar 5 ronden laten stond hij daar terug. Was terug helemaal los en game over voor de dag.

Het is en blijft motorsport maar toch ferm balen dat zoiets gebeurd. Alle chassis' zijn gelijk maar voor een EVO3 moet er nadien zo'n steun op gelast worden en vermoedelijk is dat 3 jaar geleden niet deftig gebeurd. Dit is evolutie 2 van de steun, toen we aan het sukkelen waren kwam er iemand zeggen dat er nu al even een verstevigde steun beschikbaar is. Team was daarvan niet op de hoogte maar moet dus een gekend probleem zijn.

Afbeelding

Al bij al dus een slechte dag gehad maar de vuurdoop was wel leuk en dat rijdt eigenlijk wel goed hoor. Goeie ophanging en goeie remmen, 't zijn vooral de straatbanden die je beperken maar zo blijft het wat betaalbaarder :)

Kijk er naar uit om zaterdag de race te rijden met m'n 2 goeie co-piloten

dragonfly
Site Admin

Re: Funcup racing

Berichtdoor dragonfly » 24 Aug 2015, 21:27

En dan nog schrikmoment gehad met ene F. B. die ff tussen de muur & mijzelf wilde inhalen.
Alsof er links geen plaats genoeg was, ik had die dus nooit zien komen hé. Niet moeilijk want ze gaan wss dubbel zo hard op het rechte stuk, ik zal toch wat meer in m'n spiegels moeten kijken!

https://www.youtube.com/watch?v=ASjTNcL088k

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 24 Aug 2015, 21:27

Redelijk clean rondje met de foefelpook :D

https://www.youtube.com/watch?v=KVpEEht5CwQ

Bruno
Mini

Berichtdoor Bruno » 25 Aug 2015, 12:35

Mooi verslag, hopelijk tijdens/na de race nog meer van dat. :idea:

Wel spijtig van het defect, je zou toch denken dat de teams weten of er wat gewijzigd is met betrekking tot hun wagen of niet. :oops:

En wat dat voorbijsteken betreft: Sneller naar rechts gaan hé. :twisted:

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 25 Aug 2015, 13:04

Komt er zeker aan!

Enja ik weet niet hoe die communicatie gebeurd dus ik ga mij er niet over uitspreken. De piloten van #44 mogen blij zijn dat wij getest hebben of ze zouden zaterdag de finish sowieso niet halen :)

Zelf rijden wij met auto #178

Bruno
Mini

Berichtdoor Bruno » 25 Aug 2015, 22:39

Komt er zeker aan!

Enja ik weet niet hoe die communicatie gebeurd dus ik ga mij er niet over uitspreken. De piloten van #44 mogen blij zijn dat wij getest hebben of ze zouden zaterdag de finish sowieso niet halen :)

Zelf rijden wij met auto #178
Ach zo, het voordeel van testpiloten is hierbij dan weeral bewezen. ;)

fozzie bear
Mini

Berichtdoor fozzie bear » 26 Aug 2015, 16:38

Bruno,

het zou inderdaad ideaal zijn mochten de teams daarvan op de hoogte gesteld zijn. Nu heb ik zelf vrij veel contact met het team, alsook iedereen van WRT die met het funcup verhaal bezig is, en jammer genoeg is die communicatie quasi onbestaande. Zo hebben we ook met schade en schande moeten leren dat het oliepeil waanzinnig belangrijk is, zit je enkele mm te laag, draait ie stuk, zit je enkele mm te hoog verlies je 5-10pk. Uiteindelijk heb ik van David (de motorenman van wrt) dan de gehele uitleg gekregen tijdens de afgelopen 25-uurs race. Nu is het wel zo dat die evo 3's reeds 3 jaar rondrijden, en nu pas krijgen we die uitleg te horen. Ik vind dit toch een beetje jammer, zeker als je weet dat ik t eerste jaar van de evo3's de 25h heb gesleuteld voor WRT...

Maar goed, ik ben ook best wel wat nieuwsgierig hoe we het er vanaf zullen brengen :)

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 28 Aug 2015, 14:58

Voor de mensen die zaterdag komen kijken:
9:00 - 10:00: kwalificatie
11:00 - 14:00: race

Wij rijden met #178 en staan voor box 18

De thuisblijvers kunnen de facebook pagina volgen, ik probeer geregeld iets te posten :)
https://www.facebook.com/KartworldRacing

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 29 Aug 2015, 22:04

Voor de wedstrijd kregen wij dus een andere wagen dan degene waarmee we getest hebben, niet ideaal maar dit had ik zelf ook niet in de hand. Dorian vertrok voor een aantal warm-up laps en toen hij binnen kwam was hij niet blij, hij zat overal in de begrenzer wat een goede tijd rijden onmogelijk maakte. Blijkbaar zat er nog een korte tandwielverhouding op van een vorige race in Frankrijk. Michael heeft dan 30min gereden maar kon ook niet sneller gaan en het laatste kwartier was het mijn beurt. Helaas zonder veel beterschap, het was keihard werken om nog maar in de 1:59 te rijden. Want de auto had ook enorm veel overstuur waardoor je voorzichtig moest zijn. Resultaat was ergens P31 op 40 wagens en een tragere tijd (op nieuwe banden) dan op onze testdag na 5 rondjes!

Tijdens het halfuur die er was hebben de mecano's de tandwielen vervangen en de ophanging achteraan wat aangepast. Eigenlijk moest er nog een onderdeel vervangen worden voor de grip maar daar was er geen tijd meer voor. Last minute werd dan nog beslist dat ik de start ging nemen dus het was nogal hectisch :)

De start dan, ik had mij iets teveel laten afzakken waardoor ze opeens weg waren maar dat gaf niet want aan de eerste bocht moest je toch vroeg remmen om nergens op te rijden. Voor onze race moet er blijkbaar iemand olie verloren zijn want paar bochten lagen vol met zand. En dat komt dus binnen in zo'n funcup. Ik zag even niets met een open helm zonder bril op. Maar ik heb het op safe gespeeld, had geen zin om brokken te maken zodat de rest niet meer zou kunnen rijden. Aan de Rea was het close omdat ik nog iemand wilde uitremmen aan de binnenkant. Aan de Jacky Ickx bocht ging er één rond waardoor ik door de aarde moest en weer 2 plaatsen verloor. Dan heb ik ff teveel foutjes gemaakt omdat ik teveel in m'n spiegels en naar de anderen aan het kijken was ipv gewoon m'n eigen ding te doen. Waaronder even wijd gaan in de kanaalbocht maar dat volgt direct.

De auto dan na de wijzigingen, het overstuur was weg maar nu wilde hij niet meer insturen. Dat is ook de reden dat ik te wijd ging want onderstuur was zijn 2de naam. Je moest de auto dus eigenlijk voor de bocht al wat scheef zetten en al glijdend erdoor gaan. Deze funcup was zeer giftig terwijl je deze van vorige week heel gecontroleerd kon plaatsen en laten schuiven. De nieuwe tandwielverhouding was beter maar zoals ik al dacht in de kwalificatie komt die motor wat pk's tekort. Verschil met de auto van de testdag is enorm want zelfs in de slipstream konden we vandaag amper volgen, werd nadien ook bevestigd door m'n co-piloten.

Ik heb m'n focus herpakt en een vrij saaie stint gereden waarin het moeilijk was om onder de 2:00 te komen. De piloten die we op de testdag gezien hebben reden 2-3 seconden sneller in koers maar geen één van ons 3 kon dat evenaren. Kortom, k*tauto en het was nu zo dus beste van maken zeker. Door al de heisa had ik geen tijd meer om mijn waterzak te monteren en na 30min rijden kreeg ik het wel zwaar. Begon uit te drogen en kreeg zoals voorspeld barstende koppijn. Dat was dus ook de laatste keer dat ik zonder water 1u rijd :) De eersten zijn ook gepasseerd en die remmen vooral nog 10m later dan ik maar dat kon ik vandaag niet proberen. 'k heb dan nog iemand doorgelaten die geen dubbelaar was, had ik snel door toen hij me ophield. Soms zijn ze wat te gretig met de blauwe vlaggen. Ik heb er veel zien afgaan en ik ben zelf op de baan gebleven waardoor we na de eerste pitstop P19 lagen.

Dan was het aan m'n 2 collega's en die bleven hangen rond P17 - P18. We zijn gefinished op P19 en meer zat er echt niet in met deze wagen. M'n opmerkingen vooraf dat je moet kunnen testen met de wagen waarmee je gaat racen bleken opeens toch geen zever te zijn maar dat is een andere discussie. We zijn alledrie aan elkaar gewaagd dus het was leuk geweest om eens te zien wat er mogelijk is.

Vandaag laat een beetje een wrange nasmaak achter want dit was zijn geld echt niet waard. Dan kruip ik liever terug in een 2-takt kart want die races zijn veel amusanter maar goed, vandaag is ook een slechte dag om beslissingen te nemen zeker ;)

Foto's & video's volgen later

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 30 Aug 2015, 15:10

En de (lange) video van gisteren staat online

https://www.facebook.com/KartworldRacin ... 824320296/

Bruno
Mini

Berichtdoor Bruno » 01 Sep 2015, 15:04

Bruno,

het zou inderdaad ideaal zijn mochten de teams daarvan op de hoogte gesteld zijn. Nu heb ik zelf vrij veel contact met het team, alsook iedereen van WRT die met het funcup verhaal bezig is, en jammer genoeg is die communicatie quasi onbestaande. Zo hebben we ook met schade en schande moeten leren dat het oliepeil waanzinnig belangrijk is, zit je enkele mm te laag, draait ie stuk, zit je enkele mm te hoog verlies je 5-10pk. Uiteindelijk heb ik van David (de motorenman van wrt) dan de gehele uitleg gekregen tijdens de afgelopen 25-uurs race. Nu is het wel zo dat die evo 3's reeds 3 jaar rondrijden, en nu pas krijgen we die uitleg te horen. Ik vind dit toch een beetje jammer, zeker als je weet dat ik t eerste jaar van de evo3's de 25h heb gesleuteld voor WRT...

Maar goed, ik ben ook best wel wat nieuwsgierig hoe we het er vanaf zullen brengen :)
Dat is het hem juist Dorian. Aangezien de Teams het niet weten sijpelt de info niet naar de juiste mensen door. :-(

En dat gebeurt overal, niet alleen in de (auto)sport. Maar je zal er toch maar net de dupe van zijn. :evil:

Bruno
Mini

Berichtdoor Bruno » 01 Sep 2015, 15:06

Mooi verslag Seb. Was blijkbaar toch weer een ervaring die je MOET gehad hebben. ;-)

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 01 Sep 2015, 23:46

Zoiets ja & thx :)

Normaal volgen er nog foto's maar er staan er al wat op de fb page
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 777&type=3

dragonfly
Site Admin

Berichtdoor dragonfly » 01 Sep 2015, 23:47

Terug naar “Autosport”